Laikmetīgas pārdomas Klusajā nedēļā
Feisbukā
mani pārsteidza kādas krievietes naida izvirdums pret latviešiem, kuri it kā “priecājoties
par Kemerovas traģēdiju”. Turpat bija kādas latvietes vaicājums, vai šī rakstītāja
nav trollene. Jautājums visnotaļ
pamatots – nespēju iedomāties savu tautieti, kurš, pie pilna prāta būdams, spētu
priecāties par citu vecāku traģēdiju, ugunsgrēkā zaudējot bērnus.
Vēl pirms dienas “Radio Marija Latvija”
programmā, vadot savu Rakstnieka pārrunu stundu “PASAULES TULKOŠANA””, es
teicu, ka neesmu dzirdējis vai lasījis kaut viena latvieša zaimus par Kemerovas
upuriem, un arī tagad varu to atkārtot. Kaut nejēdzīgā, noziedzīgā Kemerovas traģēdija
notika 25. martā – dienā, kad pirms 69 gadiem padomju okupanti no Baltijas
valstīm izveda uz Sibīriju vairāk nekā 90 tūkstošus cilvēku, gandrīz puse šī
nozieguma upuru bija no Latvijas...
Mums, latviešiem, 25. marts ir sēru dienu. Tagad Krievijā par tādu bija izsludināts
28. marts – trešā diena pēc Kemerovas traģēdijas.
x
Zaļajā ceturtdienā pirms došanās radio studijā
es datorā pārskatīju jaunākos videokadrus no Kemerovas. Īpaši mani satrieca ugunsgrēka
upuru bēres. Kadri, kur vecāki apķērusi un glāsta balto zārciņu. Izmisušie
cilvēki nevarēja noglāstīt bērna augumiņu
- pat šo iespēju bija ņēmis uguns baisais spēks... Nudien, nespēju iztēloties
cilvēka vārdam atbilstošu būtni, kas spētu
par
šo traģēdiju domāt bez līdzcietības.
x
Vienlaikus
jādomā,
Vai
abiem 25. marta notikumiem ir kas kopīgs.
Notikuma
vieta ir Sibīrija, kurp pirms 69 gadiem tika izsūtīti arī daudzi latvieši. Taču
doma par Dieva atmaksu, kas varētu iešauties prātā, gan tūdaļ atmetama: baltiešu
deportāciju iecerēja un īstenoja staļiniskais slepkavu režīms, nevis krievu
tauta. Bet ja nu kādam īpatnim Latvijā tomēr ienāktu prātā paust necieņu pret sadegušo
bērnu vecāku izmisumu, viņam vajadzētu atcerēties divas elementāras patiesības: ka prieks par cita nelaimi, tāpat kā citam
sūtīti lāsti nāks pašam atpakaļ trīskārtīgi.
Un ka, paužot zaimus publiskajā telpā, šāds dīvainis īstenotu to, ko
dara Krievijas psiholoģisko diversiju profesionāļi. Izmantojot aizvien jaunus
hibrīdkara paņēmienus Latvijas nomelnošanai.
x
Jo
vairāk nevietā Dieva dusmu piesaukšana
būtu,
Atceroties
“Maksimas” traģēdiju
Diemžēl,
“Maksimas” un “Ziemas ķiršu“ traģēdijām ir daudz kopīga. Kaut grūti salīdzināt noziedzīgo
paviršību dziļumu, jo neģēlība ir un paliek neģēlība. Jau sākot ar būvniecības metodēm.
Nu, kurš gan pateiks, kas ir debilāk – vienas nesošās tērauda sijas vietā izmantot
divas neprasmīgi savienotas (kā Rīgas “Maksimā”)
vai iebāzt lielveikalu ar kino zālēm izbijušas fabrikas mūros bez logiem,
ar lielākam cilvēku skaitam neatbilstošām izejām (kā Kemerovas “Ziemas ķiršos”)...
Grūti
salīdzināt arī nolaidības un muļķības paralēles, neprasmīgi izmantojot
trauksmes signālus un distrofiski reaģējot uz tiem (kā Rīgas “Maksimā”) vai trauksmi neizziņot vispār (kā Kemerovā)...
Sibīrijas
lielveikalā par ugunsdrošību atbildēja ... pavārs, bet miljardieris Štengeļovs,
šī betona monstra īpašnieks, Austrālijas saulē gozējoties, ne pazina veikala direktori,
ne interesējās par savā īpašumā notiekošo. Nu kā te neatcerēties “Maksimas” lietuviešu
priekšnieka cinisko viepli, preses konferencē stulbi noprasot, par ko gan viņam
būtu jājūtas atbildīgam. Šis nejēga gan pēc tam zaudēja amatu, “Maksimas” vadība
atvainojās. Mēs kādu laiku “Maksimu” boikotējām, tad melnā aura pamazām izplēnēja.
Iztēlosimies
uz brīdi vienas ģimenes traģēdiju (bet ugunsgrēkā
gāja bojā vairāk nekā četrdesmit bērni): Meitenīte zvana tētim, ka zālē
deg, ka bērni netiek ārā... Tēvs skrien turp, bet priekšā uguns siena. Tēvs
kliedz ugunsdzēsējiem, ka jāglābj bērni, tie viņam seko, bet atskan jauna pavēle,
un dzēsēji metas citur. Tēvs kliedz, lai kaut iedod skābekļa masku, bet saņem
strupu “Ņe položeno” (par paredzēts- krieviski)...
x
Un
vēl kāda doma, kas, iespējams, dažos raisīs neizpratni, varbūt pat izsauks sašutumu.
Bet tomēr padomāsim:
Kāds
sakars veikalam ar kino zālēm?
Kam
domāti šie megamonstri, ka mūsu
“ALFA” (arī bijušajā fabrikā, pat
nosaukums vecais). Daudzi tic, ka tie domāti cilvēku ērtībai, jaukai laika pavadīšanai...
No rīta iegāji, vakarā brauc ar pilniem iepirkumu ratiem ārā. Bērnu kinozālē
iespundējis, varēji izstaigāt visus stāvus, rodot ierosmi aizvien jauniem
pirkumiem... Tāda veselīgi un saturīgi pavadīta brīvdiena...
Bet
ja nu papūlētos padomāt dziļāk: vai bode un kino tomēr nav divas pārāk
atšķirīgas lietas? Vai iepirkšanās tomēr nav vajadzība, nevis izklaide? Vai kino
tomēr nebūtu citai reizei, ar citu noskaņojumu? Un vai šo iestādījumu
apvienošana zem viena jumta būtībā nav veikli izdomāta cilvēku apčakarēšana...
Iespējams,
lielveikalos drīz iekārtos arī viesnīcas, lai cilvēks, vienā dienā sapircies, nākamajā
rītā šo nodarbi turpinātu... Patēriņa dominante pār vērtībām! Jaunā paradigma,
un laikam jau pasaulē šobrīd nav spēka, kas to varētu mainīt.
Ja
ko iespējams mainīt, tad tā ir mūsu attieksme. Cilvēka veselais saprāts un pašcieņa.
Kad vajag iepirkties, tad dari to, bet kino atliec citai reizei. Un nepērc desu,
kad ej uz kino vai koncertu. Sakot
Imanta Ziedoņa vārdiem “...noliec karoti
blodiņā, kad dziesmu dzied...”
Katastrofām
cilvēkus vajadzētu darīt gudrākus.
Darīt atbildīgākus turpmāku kataklizmu novēršanai. Bet vai tas
notiek?
“Maksimas” noziegumā joprojām neviens nav sodīts,
jo... neviens ne par ko nav atbildējis. Pieredze,
kas acīmredzot vēl perinās dažu padlaikus
piedzīvojušo apziņā. Bet diez vai arī visgodprātīgākajai tiesai (pat ja mums tāda būtu...) izdotos notiesāt
šādu traģēdiju īstos vaininiekus – naudas
maisus, kas izmanto jebkurus līdzekļus savas peļņas vairošanai.
Taču
visdziļāk Kemerovas un “Maksimas” traģēdijas kontekstā jādomā par morālās
distrofijas un cinisma sātanisko dzīvīgumu. Tik daudz te līdzīga. Kliedzoša bezatbildība,
neprofesionālisms. Un juridiskā impotence meganoziegumu priekšā.
Līdzīga
ir arī nemācīšanās no kļūdām –gados kopš “Maksimas” traģēdijas publiskajā telpā
izskanējis ne viens vien signāls par bīstamām veikalu konstrukcijām, par avārijas
stāvokli cilvēku pulcēšanās vietās...
Daudziem
vēl svaigā atmiņā pērn Liepājas mežā nosalušais puisēns. Bet publiskajā telpā
atkal un atkal parādās ziņas par pieaugušo bezatbildības dēļ savainotiem un bojā gājušiem bērniem. Biļešu
kontrolieri izsēdina bērnu no autobusa nepazīstamā vietā, policija atbild ar robustu
atrakstīšanos...
Cilvēki,
pasakiet, kam vēl būtu jānotiek, lai mēs
beidzot sāktu domāt?!
x
Un
tomēr, atceroties “Maksimas” traģēdiju, jāatzīst, ka
Latvijā
atklātuma netrūka.
Turpretim Kemerovas traģēdiju
padziļināja melu un noklusēšanas gaisotne. Sašutušie kemerovieši joprojām ir pārliecināti,
ka upuru skaits bija lielāks, ka traģēdijas patiesie apmēri tiek slēpti.
Īpaši
nepatīkamas bija Krievijas prezidenta izdarības traģēdijas vietā. Klausījos videokadros
Putina vārdus Kemerovā, it kā pareizus - par noziedzīgu nolaidību, par nepiedodamiem
cilvēku upuriem miera laikā... Taču profesionālā čekista sejā nebija ne vēsts
no līdzjūtības, vien pieklusināts īgnums par viņa PR interesēm kaitējošo ķibeli. Tik ļoti nelaikā pēc dārgās,
veikli novadītās atkalievēlēšanas
akcijas.
Īpaši
ciniski, patiesībā idiotiski izskatās fotogrāfija, kur it kā līdzjūtības pārņemtais Putins stāv pie kāda
ugunsgrēkā cietušā gultas. Taču cietušā lomā, gultā izstiepies, uzfotografēts
ražens tēvainis apsarga formā, ar militāru siksnu ap vēderu, trūkst vien pistoles
un steka pie sāniem. Vai tiešām Krievijas prezidentam Kemerovā bija tāāā jāsteidzas,
kā nevarēja slimnīcā pieiet kādam ugunsgrēkā patiešām cietušajam?! Izteikt
līdzjūtību bēdu sagrauztajiem vecākiem... Kāpēc šis robustais melu iestudējums?!
Atbildi
ieraudzīju kemeroviešu protesta mītiņa kadros pilsētas centrālajā laukumā. Ļaudis
skandēja “slepkavas!” un prasīja vietējo varasvīru atkāpšanos, bet laukuma galā ar pakaļu pret protestētājiem slējās ļeņineklis – piemineklis vienam no
cilvēces lielākajiem blēžiem un slepkavām Uļjanovam -Ļeņinam.
Acīmredzot, necieņa
pret cilvēka dzīvība un meli, tāpat kā šī statuja, ir dzīvīgs komunistiskā režīma mantojums pašreizējo
Krievijas līderu apziņā.
x
Ko
Dievs vēlējās pateikt cilvēkiem?
Arī
šāds jautājums nāk prātā, atceroties, ka Krievijas traģēdija notika mūsu tautas
sēru dienā.
Domāju,
ka datuma sakritība bija sagadīšanās. Ja šogad 25. marts nebūtu iekritis svētdienā,
“Ziemas ķiršos” būtu daudz mazāk bērnu, un mazāks būtu upuru skaits. Bet Dieva
vēstījums šādā cilvēku stulbuma izraisītas traģēdijas reizē varētu būt vien sāpes
par cilvēku bezatbildīgumu.
Dievs
cilvēkam devis visuma visskaistāko planētu – Zemi. Taču reizē Dievs cilvēkam
deva arī ATBILDĪBU.
Ja
cilvēks savā negausībā izrīkojas kā zilonis trauku veikalā, tad vienīgais Dieva
vēstījums varētu būt atgādinājums par cilvēka atkal, jau kuro reizi aizmirsto atbildību.
Būsim
savās labākajās domās ar sāpju sagrautajiem vecākiem! Lai Dievs viņiem dod mierinājumu
dziļajās bēdās!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru